Wymieniając opony ciężarowe, pamiętajmy, że muszą one posiadać odpowiednie właściwości. Jakie standardy powinno spełniać nowe ogumienie naszego TIR-a, jak dobrać je w zależności od przeznaczenia i jak nauczyć się odczytywać oznaczenia na poszczególnych egzemplarzach? Wszystkie te kwestie zostaną wyjaśnione poniżej.
Co powinieneś wiedzieć, wybierając opony do ciężarówki
Kwestią, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest przeznaczenie poszczególnych opon na określone osie samochodu. Te ostatnie dzielą się na oś napędową (D), oś kierowaną, czyli prowadzącą (S lub F), oś wleczoną (T) przeznaczoną do opon naczepowych oraz oś uniwersalną (Z). Pamiętajmy jednak, że oznaczenia te nie są wymagane prawnie, niektórzy producenci będą więc stosować własne miary i symbole. Zanim więc wybierzemy ogumienie, warto poradzić się fachowca.
Równie ważny jest dobór opon w TIR-ach ze względu na sposób użytkowania pojazdu, w którym mają one zostać zainstalowane. Podstawowy podział pod tym względem obejmuje opony do transportu:
- miejskiego,
- terenowego,
- zimowego,
- długodystansowego,
- regionalnego,
- mieszanego.
Również to, czy ogumienie jest zimowe, czy całoroczne, stanowi istotne kryterium. Wybór powinien być tu podyktowany przeznaczeniem pojazdu i miejscem jego użytkowania. Jeżeli zazwyczaj jeździmy w strefie umiarkowanej, możemy bez strachu zdecydować się na opony wielosezonowe. Jeżeli jednak często podróżujemy do chłodnych regionów – lub do państw, w których posiadanie opon sezonowych jest obowiązkowe – powinniśmy wybrać modele zimowe.
Jak odczytywać oznaczenia na oponach TIR-ów?
Do najważniejszych właściwości ogumienia ciężarowego należą rozmiar opony, dopasowanie opony do modelu samochodu, indeks prędkości oraz indeks nośności. Czynniki te określane są za pomocą specjalnego oznakowania na oponach. Składają się na nie w wymienionej kolejności:
- szerokość opony, podana w milimetrach,
- profil opony, czyli stosunek jej wysokości do szerokości podany w procentach,
- oznaczenie ogumienia, diagonalnego (D) lub radialnego (R),
- wymagana średnica felgi, wyrażona w calach (podawana zaraz po powyższym oznaczeniu),
- indeks nośności, czyli maksymalne dopuszczalne obciążenie opon przy najwyższej dopuszczalnej prędkości,
- indeks prędkości, czyli określenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości przy pełnym obciążeniu pojazdu zgodnym z indeksem nośności.
Oprócz tego zetkniemy się m.in. z takimi oznaczeniami jak:
- strzałka – wskazuje kierunek toczenia. Oznaczenie to używane jest na oponach posiadających bieżnik kierunkowy,
- FRT – opony oznaczone w ten sposób należy instalować na osiach dodatkowych ciężarówki, a także na osiach przyczep i naczep,
- C – opony przeznaczone dla pojazdów ciężarowych i dostawczaków,
- DOT – szereg znaków określających datę produkcji opony. Aby poznać rok i tydzień, w którym powstała opona, odczytujemy cztery ostatnie cyfry.